بیژن اسدی

بدون دسته بندی

بیژن اسدی، طراح و مجسمه‌ساز و پایه‌گذار برند آرتیستان، متولد سال ۱۳۵۵ در تهران است....

به‌قلم: صبا عبداللهی

 

سررشته‌ی پیوند با هنرهای تجسمی

بیژن اسدی، طراح و مجسمه‌ساز و پایه‌گذار برند آرتیستان، متولد سال ۱۳۵۵ در تهران است. از آنجا که در دوران کودکی به هنرهای تجسمی علاقه‌مند شده بود، حتی در حین اشتغال به تحصیل در رشته‌ی مهندسی صنایع، که در ظاهر به فعالیت هنری او نامرتبط بود، نیز به انجام طراحی داخلی می‌پرداخت تا خلأ پیوند با هنرهای تجسمی را پر کند.

 

آغاز فعالیت حرفه‌ای به‌عنوان مجسمه‌ساز

در سال 13۹۲ فعالیت حرفه‌ای اسدی در زمینه‌ی مجسمه‌سازی آغاز شد و مجسمه‌های دست‌ساز او در نمایشگاه‌های گروهی متعددی در معرض نمایش گذاشته شد. آثار بیژن اسدی در گالری‌های متفاوتی در تهران و اصفهان ارائه شده و پس از مواجهه با استقبال مردم، مسیر زندگی او دستخوش تغییر شده است.

 

بیژن اسدی که قابلیت حصیر را بیش از آنچه به‌عنوان صنایع‌دستی محلی در فروشگاه‌های توریستی گیلان عرضه می‌شد می‌دانست، از حصیربافی مرسوم، آشنایی‌زدایی کرد و محصولات جدید حصیری که مناسب حضور در دکوراسیون خانه‌ی مدرن ایرانی بودند را طراحی و عرضه کرد.

 

مهاجرت به گیلان و آشنایی‌زدایی از حصیر

پس از گذشت چهار سال از آغاز فعالیت جدی در زمینه‌ی مجسمه‌سازی، بیژن اسدی از تهران به گیلان مهاجرت کرد و از همان بدو ورود، با صنایع‌دستی این منطقه، به‌ویژه حصیربافی، آشنا شد. صنایع‌دستی حصیری سنتی از نظر بیژن اسدی محدود و تکراری بودند و همین دو مؤلفه باعث شده بود حصیر جایی در دکوراسیون خانه‌ی مدرن ایرانی نداشته باشد و آثار هنری حصیری تا حدی کم‌ارزش و حتی دم‌دستی جلوه کند.

بیژن اسدی که قابلیت حصیر را بیش از آنچه به‌عنوان صنایع‌دستی محلی در فروشگاه‌های توریستی گیلان عرضه می‌شد می‌دانست، از حصیربافی مرسوم، آشنایی‌زدایی کرد و محصولات جدید حصیری که مناسب حضور در دکوراسیون خانه‌ی مدرن ایرانی بودند را طراحی و عرضه کرد.

 

شکل‌گیری برند آرتیستان

زمستان سال 13۹۷ نقطه‌ی عطفی در زندگی هنری بیژن اسدی بود؛ برند «آرتیستان» که طراحی و تولید اکسسوری‌های دکوراسیون و روشنایی‌های دست‌ساز از مواد طبیعی، به‌خصوص حصیر، را در دستور کار خود قرار داده بود، با پایه‌گذاری بیژن اسدی و با شعار «آشتی دوباره با طبیعت»، شروع‌به‌کار کرد.

در ابتدا که برند آرتیستان شکل گرفت، صرفاً کار با حصیر در دستور کار مجموعه قرار نداشت و مجسمه‌ها و سایر آثار سیمانی و چوبی بیژن اسدی هم عرضه شده بودند. با این حال، استقبال از کارهای حصیری بود که مجموعه‌ی آرتیستان را به‌سمت توجه ویژه به متریال حصیر سوق داد. در واقع در بازار اکسسوری‌ها و روشنایی‌های امروزی، این متریال به این شکل ارائه نشده بود و شناخته‌شدن به ارائه‌ی کارهای خاص، آن‌ها را به تمرکز بر روی تولید آثار حصیری و حذف تولید سایر محصولات واداشت.

 

چشم‌انداز برند آرتیستان و کارنامه‌ی هنری بیژن اسدی نه‌تنها افقی فراتر از مرزهای جغرافیایی یک منطقه‌ی مشخص از ایران را در نظر دارد، بلکه با توجه به علاقه‌ی او به مقوله‌ی «ترکیب»، ترکیبِ متریال‌های مختلف از جمله سفال با حصیر و چوب با حصیر را به‌زودی به‌عنوان دستاوردهای جدید این هنرمند خلاق شاهد خواهیم بود.

 

چشم‌اندازی که از بافت یک متریال واحد فراتر می‌رود

بافت و همچنین صنایعی که با بافت سروکار دارند، بیشتر موردتوجه بیژن اسدی قرار گرفته‌اند. آثار بیژن اسدی عمدتاً انتزاعی‌اند و تجسم مفاهیمی هستند که از طریق فرم منتقل می‌شوند. اسدی درباره‌ی حصیربافی در شمال کشور می‌گوید: «حصیربافی منحصر به گیلان نیست و در مناطق مختلف ایران با متریال متفاوتی انجام می‌شود. در شمال کشور با برگ‌های بید و بامبو، در جنوب کشور با برگ خرما و شاخه‌های بادام و در خراسان با ساقه‌های گندم انجام می‌شود که همه‌ی انواع آن موردعلاقه و توجه من است». همچنین بافت با انواع نخ‌ها نظیر مکرمه‌بافی، از جمله مواردی است که بیژن اسدی برای توسعه‌ی برند آرتیستان و تولید محصولات جدید به آن می‌اندیشد.

چشم‌انداز برند آرتیستان و کارنامه‌ی هنری بیژن اسدی نه‌تنها افقی فراتر از مرزهای جغرافیایی یک منطقه‌ی مشخص از ایران را در نظر دارد، بلکه با توجه به علاقه‌ی او به مقوله‌ی «ترکیب»، ترکیبِ متریال‌های مختلف از جمله سفال با حصیر و چوب با حصیر را به‌زودی به‌عنوان دستاوردهای جدید این هنرمند خلاق شاهد خواهیم بود.

نظرات کاربران
اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “بیژن اسدی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *