رویا بابازاده
...
بهقلم: صبا عبداللهی
چشمانی که از کودکی با تماشای هنر نوازش شدند
رؤیا بابازاده در سال ۱۳۶۹ در خانوادهای هنرمند متولد شد. مادر او در سوزندوزی تبحر داشت و خواهرش که مشوق و برجستهترین شخصیت الهامبخش او در فعالیتهایش بود، در انواع هنرهای چوبی مهارت داشت. شور و هیجان رؤیا نسبت به خلقکردن و آفرینش اثر هنری، او را به انتخاب رشتهی مهندسی معماری در دانشگاه سوق داد. رؤیا انتظار داشت که با استفاده از دانش معماری، آنچه در ذهن دارد را طراحی و بنا کند.
پس از مدتی کارکردن در زمینهی رشتهی تحصیلی خود، احساس کرد پیوند او با آنچه به شیفتگی هنریاش دامن میزد، گسسته است؛ اما از آنجا که چشمان نوازششده با هنر هرگز به تماشای چیزی کمتر رضایت نخواهند داد، چشمان رؤیا همواره در پی کشفی جدید در کارگاه کوچک چوب خواهرش بود که در اتاقی از خانهی آن ها دایر شده بود. سرانجام نور پرسوی کارگاه کوچک زهرا بابازاده، ذهن رؤیا را روشنتر کرد و رؤیا بابازاده تصمیم گرفت به دنیای جذاب خلق آثار هنری چوبی قدم بگذارد.
از آنجا که چشمان نوازششده با هنر هرگز به تماشای چیزی کمتر رضایت نخواهند داد، چشمان رؤیا همواره در پی کشفی جدید در کارگاه کوچک چوب خواهرش بود که در اتاقی از خانهی آن ها دایر شده بود. سرانجام نور پرسوی کارگاه کوچک زهرا بابازاده، ذهن رؤیا را روشنتر کرد و رؤیا بابازاده تصمیم گرفت به دنیای جذاب خلق آثار هنری چوبی قدم بگذارد.
خرید اولین دستگاه؛ اولین مواجههی جدی با خلق آثار چوبی
رؤیا بهواسطهی خواهرش با هنرهای چوبی معرق و منبت تا حدی آشنایی داشت؛ اما خودش تجربهای جدی در هیچیک از این دو زمینه نداشت و از طرف دیگر ترجیح میداد با خراطی وارد عرصهی کار با چوب شود. ازاینرو چندین جلسه نزد بهترین اساتید خراطی و لایهچینی تعلیم دید و پس از آن در پی تشویق همسر و خانوادهاش، تصمیم گرفت با خرید دستگاه فعالیت جدی مستمر خود را رسماً کلید بزند.
تلفیق معماری و هنرهای چوبی در مجموعهظروفی که رؤیا ساخت
پس از دو سال کسب مهارت در خراطی، رؤیا تصمیم گرفت مجموعهای از ظروف را طراحی کند که الهامگرفته از بناهای تاریخی ایران هستند. هدف او در ابتدا این بود که شناخت بیشتری نسبت به بناهای تاریخی باصلابت و کمتردیدهشده به وجود بیاید و در عین آنکه ظروف کارایی و زیباییشان را در دکوراسیون خانه حفظ میکنند، شکوه و قدمت معماری ایرانی را نیز نشان دهند.
ظرف با نمای «گنبد جبلیه»ی رؤیا بابازاده، ظرفی کاربردی است که در ساخت آن از تلفیق سوختهنگاری، لایهچینی و منبت با خراطی استفاده شده است. بازخوردهای خوبی که رؤیا از مجموعهظروف بهشکل بناهای مختلف تاریخی دریافت کرد، انگیزهای شد تا در نمایشگاههای مختلفی حضور پیدا کند و آثارش موردتحسین و تقدیر قرار بگیرد.
رؤیا بابازاده در نمایشگاههای زیادی از جمله نمایشگاه نگارههای چوبی شرکت کرد و همچنین ضمن شرکتکردن در جایزهی هنری فیروزه، موفق به کسب جایزه و جلب تحسین هنرمندان شد.
تولید زیورآلاتی که مشابه ندارند
بهگفتهی خود بابازاده، لذتبخشترین و زیباترین کار برای او تولید زیورآلات است که با روحیهی او سازگاری بسیار دارد. او این زیورآلات را بهشیوهی تلفیقی منحصربهفرد خود تولید میکند. رؤیا برای ساخت زیورآلات، هنرهای چوبی مختلف را تلفیق میکند. یک نمونه از گوشوارههای ساختهشده توسط او، گوشوارههایی بهشکل کوزه هستند که خراطی شده و با فلزاتی مثل برنج تلفیق شده است. مدلها در زیورآلاتی که رؤیا میسازد تکراری نیستند و به همین دلیل مورداستقبال قرار گرفتهاند و او را بهفکر برپایی نمایشگاههای بزرگ واداشتند. خاصبودن زیورآلاتی که رؤیا میسازد به ایدههای منحصربهفرد او برمیگردد؛ تا جایی که تصمیم دارد بهزودی معماری و مدلهای بناهای مختلف را وارد تولید زیورآلات نیز بکند.
بهگفتهی خود بابازاده، لذتبخشترین و زیباترین کار برای او تولید زیورآلات است که با روحیهی او سازگاری بسیار دارد. او این زیورآلات را بهشیوهی تلفیقی منحصربهفرد خود تولید میکند.