صالح اسماعیل نژاد
صالح اسماعیلنژاد، هنرمند جوان دههشصتی، کارش را در حوزهی چرم بهعنوان یک کار پارهوقت دانشجویی در شرکت چرم آفتاب شروع کرد. بعد از فارغالتحصیلی در مقطع کارشناسی، از شرکت چرم آفتاب خارج شد تا بتواند...
از کار پارهوقت دانشجویی تا راهاندازی کارگاه سهنفره
صالح اسماعیلنژاد، هنرمند جوان دههشصتی، کارش را در حوزهی چرم بهعنوان یک کار پارهوقت دانشجویی در شرکت چرم آفتاب شروع کرد. بعد از فارغالتحصیلی در مقطع کارشناسی، از شرکت چرم آفتاب خارج شد تا بتواند مشغول به کاری تماموقت در حوزهی تحصیلات خودش شود. بدین ترتیب همکاری خودش را با یکی از شرکتهای بزرگ تولیدکنندهی در و پنجرهی خراسان رضوی آغاز کرد. در همان زمان بهکمک یکی از دوستانش بهنام مهرداد شبانی، شروع به تولید محصولات چرمی کرد. در ابتدای کار، محصولات چرمی را در اتاق کوچکی در خانهی صالح اسماعیلنژاد تولید میکردند؛ اما بهمرور زمان و پس از استقبال شرکتهایی که کار آنها را خریداری میکردند، تصمیم گرفتند فضای بزرگتری را به تولید محصولات چرمی اختصاص دهند. پس بههمراه امیر براتی، یکی دیگر از دوستانشان، که تجربهی بیشتری در زمینهی کار با چرم و چرخ داشت، اولین دفتر تولید خود را افتتاح کردند.
بهکمک یکی از دوستانش بهنام مهرداد شبانی، شروع به تولید محصولات چرمی کرد. در ابتدای کار، محصولات چرمی را در اتاق کوچکی در خانهی صالح اسماعیلنژاد تولید میکردند؛ اما بهمرور زمان و پس از استقبال شرکتهایی که کار آنها را خریداری میکردند، تصمیم گرفتند فضای بزرگتری را به تولید محصولات چرمی اختصاص دهند.
اضافهشدن چرخ به ابزارآلات کار و آغاز تولید کارهای ترکیبی
سال ۱۳۹۷ برای آنها حامل دو اتفاق بود. پس از آنکه حجم کار تولید محصولات چرمی زیاد شد، صالح اسماعیلنژاد بعد از پنج سال همکاری از شرکت نواندیشان خارج شد. علاوه بر آن، آنها شیوهی تولید محصولات چرمی را به خانمهای علاقهمندی که امکان کار در خانه را داشتند، آموزش میدادند. با استفاده از این روش، امکان تولید محصولات در هرجایی فراهم بود و حجم کار آنها را با افزایش چشمگیری همراه کرده بود.
تعهد به پتینه و چرم رستیک
گروه سهنفرهی آنها در ابتدا محصولات صرفاً دستدوز تولید میکرد. کمی بعد چرخ هم به ابزار کارشان اضافه شد و کارهای ترکیبی آنها شکل گرفت. قسمتی از کار دستدوز بود و قسمتی با چرخ دوخته میشد. بیشتر تمرکز آنها معطوف به تولید اکسسوری است.
برند پایهگذاریشده توسط سه هنرمند جوان، «۱۸۶۰» نام گرفت. بهگفتهی صالح اسماعیلنژاد، علت نامگذاری برند این است که بهدلیل آنکه اکثر کارهای آنها بدون آستری تولید میشود و اولین باری هم که چرم بدون آستری تولید شده تا حالت رستیک را داشته باشد سال ۱۸۶۰ بوده، آنها تصمیم گرفتند با انتخاب این نام بر اصالت جنس محصولاتشان تأکید کنند.
چرمهای هورس و چرمهای رستیک نوع دباغی خاصی دارند و بهدلیل این خاصبودن، گروه برند ۱۸۶۰ بیشتر تمایل دارد از این انواع چرم و همچنین چرم پتینه در محصولاتش استفاده کند. گسترهی محصولات آنها از جاسوئیچی چرمی تا کیف اداری را در بر میگیرد؛ با این حال، از میان تمام کارها، بیشترین اقبال را اکسسوریها و کیفهای دوشی به خود اختصاص دادهاند.
حصولات چرمی آنها هم شامل چرمهای دستدوز است، هم چرخی و هم ترکیب هردو. بهعنوان مثال، بعضی کارها با چرخ دوخته شده اما دوردوزی آن دستی است.
آنها بهدنبال این هستند که تا جای ممکن کارها بدون یراق باشد. محصولات چرمی آنها هم شامل چرمهای دستدوز است، هم چرخی و هم ترکیب هردو. بهعنوان مثال، بعضی کارها با چرخ دوخته شده اما دوردوزی آن دستی است. فرم کارها عمدتاً ساده است تا کارها بهخاطر اصالت چرم بهکاررفته در محصول انتخاب شوند، نه بهخاطر جلبتوجهی که شکل کار ایجاد میکند.