منیر کزازلو

بدون دسته بندی

...

به‌قلم: مریم شیخ‌زاده

ورود به دنیای هنر با گذشت از سد موانع

به حک‌کردن خطوط و نقوش به‌وسیله‌ی انواع قلم‌های فولادی با ضربه‌ی چکش بر روی فلز (غالباً مس، نقره، طلا و برنج) هنر قلم‌زنی گفته می‌شود. منیر کزازلو، متولد 20 دی 1356 در قم، از هنرمندان فلز و قلم‌زنی به شمار می‌رود و طراح آثار خود است. او که از 13سالگی به‌همراه خانواده به تهران آمده، از سنین کم به هنر علاقه‌مند شد و در سطح ابتدایی نقاشی و طراحی را دنبال می‌کرد. به‌دلیل بی‌اعتمادی خانواده به هنرستان و رشته‌های هنری، در مقطع دبیرستان در علوم تجربی تحصیل کرد و پس از آن مدرک لیسانس خود را در رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی گرفت تا در مدرسه و آموزشگاه‌ها مشغول‌به‌تدریس شود. با این حال، او هیچ‌گاه در این مسیر به حس رضایت دل‌خواهش دست پیدا نکرد و با گوش‌دادن به صدای درونش، شغلش را رها کرد و در کلاس نقاشی با رنگ‌روغن ثبت‌نام کرد. در این زمان کزازلو به‌طور اتفاقی با کلاس‌های قلم‌زنی آشنا شد و تصمیم گرفت در آن شرکت کند و بدین طریق وارد دنیای فلز شد.

 

الهام از قدما در طرح‌های امروزی

او ابتدا شناختی نسبت به این فضا نداشت و صرفاً با علاقه‌ی اولیه‌اش وارد این فضا شده بود؛ اما پس از گذراندن دوره‌های مختلف، با وجود سختی‌هایی که در کار با فلز وجود داشت، به فعالیت خود در شاخه‌ی قلم‌زنی ادامه داد و پس از کسب این مهارت، در دوره‌های طراحی مینیاتور، نقوش سنتی و تذهیب شرکت کرد. او پس از مطالعه و بررسی آثار قدما، از کپی‌کاری بیرون آمد و طراح آثار خود شد.

او در آثارش با استفاده از طرح‌های نو که خود با الهام از نقوش و قالب‌های اصیل ایرانی، آثار گل و مرغ دوره‌ی زندیه و قاجار و نقوش اسلیمی و ختایی و قالب‌ها و گل‌های دوره‌ی صفویه را طراحی کرده، مخاطبان خود را پیدا کرده است.

 

«زمینه‌ی پُر» در قلم‌زنی

بنا بر گفته‌ی منیر کزازلو، در آثار او از خطوط منحنی سالم، قرص‌ومحکم، هیئت‌بندی‌های استفاده‌شده در آثار قدما و ترکیب‌بندی‌های اصیل ایرانی استفاده شده است. او با مطالعه و بررسی درباره‌ی هنر اصیل و بهره‌مندی از فرهنگ و ادبیات فارسی، به ایده‌ی اولیه‌ی بسیاری از طرح‌های خود دست پیدا کرده است. طبیعت کشور ایران نیز از دیگر منابع الهام او برای طراحی بوده است. شیوه‌ی کار کزازلو در قلم‌زنی، تکنیک ریزه‌قلم است که به «زمینه‌ی پُر» نیز شهرت دارد. در این تکنیک نقوش، برجسته یا حجم‌سازی نمی‌شوند؛ بلکه با خاکستری‌های تیره تا روشن، نقوش روی فلز موردنظر آشکار می‌شوند.

کزازلو که عموماً آثارش را در نمایشگاه‌ها، گالری‌ها یا از طریق فضای مجازی به ارائه و فروش گذاشته است، از این طریق با مخطبان خود به‌صورت مستقیم ارتباط برقرار می‌کند.

همه‌گیری ویروس کرونا در دو سال گذشته تا حدی بر فروش و ارائه‌ی آثار و فعالیت‌های هنری او اثر گذاشته است؛ اما این هنرمند دست از تلاش برنداشته و همچنان به مسیر خود ادامه می‌دهد.

نظرات کاربران
اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “منیر کزازلو”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *